Alla resebyråer och flygbolag i en sökning!

Vuxen

1

Barn

0

Att tampas med flygrädsla

Om du vill resa utanför Europas gränser utan att behöva ägna flera dagar åt själva resan kan det vara ett stort problem om en lider av flygrädsla. En av de vanligaste känslorna brukar inkludera rädslan att planet ska störta. En annan anledning är klaustrofobi, skräcken för att vara instängd i ett trångt utrymme under en längre tid. Det kan få otäcka konsekvenser såsom panikattacker eller ångest och kan i många olyckliga fall resultera i att en person helt enkelt avstår från att resa långt just för att slippa sätta sig på ett flygplan, eller tar till berusningsmedel såsom sömnpiller eller alkohol för att göra resan mer uthärdlig.

Vilken rädsla en än lider av så finns det möjligheter att bli av med sin fobi och därmed känna större kontroll över ens liv. Ett misstag som ofta görs är att de försöker förstå varför de är rädda och det kan kännas jobbigt att inte få ett konkret svar. Nyckeln är snarare att förstå vad en känner och hur en ska handskas med sin rädsla. Det är inte ovanligt att en flygrädsla växer sig större under många år av ens liv och trots att en kunnat flyga utan problem förut orsakar det nu obehag.

Arlanda flygplats har själv gått ut med 15 tips till dig som lider av flygrädsla. Här kan du läsa om vad du kan tänka på innan avresa, resten av tipsen hittar du på https://www.swedavia.se/arlanda/sarskilda-behov/flygradsla/.

  • Försök att komma ihåg när flygrädslan började. Ingen är född flygrädd och kan du ta reda på hur det började blir det lättare att bearbeta rädslan. Det kan också vara så att det vid den tid då flygrädslan uppstod fanns andra stressfaktorer med i bilden som du nu omedvetet förknippar med flygning.
  • Ta reda på så mycket du kan om flyg och om vad händer under en flygning, så slipper du misstänka att något är fel när till exempel startmotorerna slås av.
  • Försök acceptera att flygning är säkert.
  • Åk ut till en flygplats och vänj dig vid miljön, titta på flygplan som startar och landar. Ta en fika i lugn och ro utan att känna stressen att behöva flyga.
  • Kontakta flygbolaget som du ska resa med. Ring och berätta att du är flygrädd. Om du känner dig tryggare på ett visst ställe i flygplanet - exempelvis längst fram - be om att få sitta där både på ut- och hemresa.